Consumentenbond vindt herkomst voeding vaak moeilijk te achterhalen

De Consumentenbond heeft de herkomstinformatie van producten in de supermarkt geïnventariseerd. Deze laat volgens de Consumentenbond nog vaak te wensen over. De verplichte informatie over het land van herkomst blijkt regelmatig te ontbreken, of is zo vaag opgesteld dat de consument er niets mee kan.

Land van herkomst is vaak onduidelijk

Als supermarkten onbewerkte, verse voedingswaren zoals vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing verkopen, dan moeten zij altijd het land van herkomst vermelden. Veel consumenten kopen namelijk bij voorkeur producten van dichtbij. Die basale informatie blijkt regelmatig onduidelijk of heel vaag te zijn. Bij Albert Heijn bijvoorbeeld. Die geeft in zijn online supermarkt aan dat de runderen voor hun biefstuk zijn gehouden in Nederland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Denemarken, Polen, Slovenië, België óf Australië. Met een dergelijke opsomming van landen over de hele wereld kan een consument helemaal niets, vertelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Niemand kan op die manier zien waar die biefstuk daadwerkelijk vandaan komt.

Informatie ontbreekt bij bewerkte producten

De herkomstinformatie blijkt ook vaak helemaal te ontbreken. Dat komt omdat de regels alleen van toepassing zijn voor onbewerkte producten. Er hoeft maar een klein beetje zout, peper of marinade op vlees te zitten om het een “bewerkt product” te maken. Dan is het niet verplicht om het land van herkomst te vermelden, wat het voor consumenten helemaal onmogelijk maakt om te zien waar het vlees of de vis vandaan komt.

Lees ook:  RIVM: Spoor jongeren aan om minder vlees te eten

Vage omschrijving

Ook op producten als honing en olijfolie staat soms vage herkomstinformatie. Zo vermeldt het etiket bijvoorbeeld “bevat gemengde EU- en niet EU-honing” of “met olijven afkomstig uit de Europese Unie”. Dat is allesbehalve duidelijk. Ook de herkomst van losse groente en fruit in supermarkten is niet altijd duidelijk. Dan vermelden de kaartjes bij het schap de tekst “Land van oorsprong: zie verpakking” terwijl er de producten niet eens een verpakking of sticker hebben. Ook bij de online supermarkten staat voor dergelijke onbruikbare informatie.

Strengere regelgeving

Daarom strijdt de Consumentenbond, samen met de Europese koepelorganisatie BEUC, voor een strengere regelgeving op dit gebied. “De Europese Commissie buigt zich hier momenteel over”, meldt de Consumentenbond.

 

Foto: Donald Trung, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons