Maaltijdbezorging: wat is er veranderd in tijden van Corona?

Maaltijdbezorging corona

Eten bestellen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Maar liefst 84% van de Nederlanders zegt in een enquête van een groot bezorgplatform wel eens iets te bestellen. Opvallend is dat dit ook steeds vaker gebeurd. Waar voorheen slechts enkele bestellingen per jaar werden gedaan, gebeurt dit momenteel meerdere keren per maand. Vooral jongvolwassenen bestellen relatief maaltijden online. En dat is goed nieuws voor de bezorgservices, want zij kunnen hierdoor nog beter en sneller groeien.

De afgelopen maanden is er echter veel veranderd in ons land. Horecaondernemers zijn hard getroffen door de coronacrisis. Maar wat betekent dit voor maaltijdbezorging? Zijn we hier nu nog wel zo dol op? Zoeken we nog steeds naar food places near me of houden we de boot massaal af? En wat moeten restaurants doen om te kunnen blijven bestaan?

Groter aanbod

In tijden van corona zien we eigenlijk het aanbod op bezorgplatforms alleen maar toenemen. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is er meer vraag naar maaltijdbezorging, omdat mensen liever niet de deur uit gaan en thuis ook een beetje van dat oude restaurantgevoel willen genieten. En tegelijkertijd is het voor veel horecaondernemers noodzakelijk om een bezorgservice op te starten. Zonder bezorgservice geen of minder inkomsten. En dat is niet lang vol te houden. Hierdoor zien we in veel regio’s het aantal bezorgrestaurants alleen maar toenemen.

Wat eten we vandaag?”

Denk maar eens aan de getroffen horecaondernemers in de crisis en bestel wat online. Zo doe je hun een plezier en geniet je zelf ook nog van heerlijke maaltijden. Win-win!

Contactloos bezorgen

Natuurlijk betekent dit niet dat er geen maatregelen worden getroffen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Ook tijdens het bezorgen van maaltijden moet er zoveel mogelijk op de hygiëne en veiligheid worden gelet. Zo is enkel contactloos bezorgen mogelijk. De betaling wordt vooraf online gedaan, de bezorger belt aan en zet het eten neer waarna hij afstand neemt. Zo kan jij rustig de bestelling nakijken, zonder dat de 1,5 meter regel wordt geschaad.

Daarnaast zijn restaurants verplicht om hun team te verkleinen. Ook in de keuken moet er namelijk 1,5 meter afstand gehouden worden. Wanneer men dit niet doet, kan het restaurant voor een fikse boete komen te staan. Daarom is de kans groot dat veel restaurants met een aangepast menu werken. Dit zijn veelal gerechten die eenvoudig te bereiden zijn, waardoor er minder mankracht nodig is. Dit geldt zeker voor restaurants met kleine keukens.

Is het veilig?

Dit is een vraag die heel vaak gesteld wordt. Logisch ook. Is het wel veilig om iemand anders jouw voeding te laten bereiden? Wat als deze persoon besmet is met het virus?

Laten we je er allereerst op wijzen dat besmetting via voeding vrijwel niet mogelijk is. De besmetting verloopt via het inademen van deeltjes van het virus. Het eten zorgt dan ook niet voor een hoger risico, omdat je maag het virus niet op zal nemen.

Wel ligt er een gevaar in het gebruik van plastic tasjes en bakjes. Op voorwerpen kan het virus mogelijk enkele uren tot dagen overleven. Neem daarom het zekere voor het onzekere wanneer je kiest online food delivery in Amsterdam en draag handschoenen wanneer je de verpakkingen openmaakt. Schep vervolgens het eten op je eigen servies en gooi de verpakkingen direct weg. Dan loop je vrijwel geen risico tot besmetting.

 

Dit artikel door GMU.online | Google AdWords Specialist betreft een betaalde samenwerking.