Te weinig gezonde voeding bij dagattracties

Dagattracties werken samen via het initiatief Gezond Uit om hun bezoekers leuke, lekkere maar ook gezonde voedingsproducten aan te bieden. Tijdens het congres Gezond Uit, dat onlangs in Apeldoorn werd gehouden, sprak Staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis zijn waardering uit over het initiatief: “Overgewicht onder kinderen is een groot probleem; in 2016 had bijna 14% van de Nederlandse kinderen overgewicht. Pretparken, dierentuinen, musea en cateraars zijn samen aan de slag om ouders en kinderen meer gezonde voeding te bieden. Ik nodig alle dagattracties van harte uit om mee te praten over het preventieakkoord.”

Gezondere voeding in leisure-sector

Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners, initiatiefnemer van Gezond Uit verklaart de reden waarom Gezond Uit is opgezet: “Een gezonder voedingsaanbod in de leisure sector heeft enorme impact. Veel kinderen in Nederland komen 2 of 3 keer per jaar in een attractiepark, met hun familie of met school. Wat zou het mooi zijn als zij daar mee maken dat gezond eten ook lekker en leuk kan zijn en past bij een dagje uit. Ik vind het fijn om te zien dat dagattracties maar ook leveranciers en producenten hun verantwoordelijkheid willen nemen en gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan.“

Bezoeker wil graag meer gezonde producten terugzien

Er werd op het congres een consumentenonderzoek gepresenteerd. Uit dit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bezoekers van een dagje uit het belangrijk vindt dat dagattracties een gezond voedingsaanbod voor kinderen hebben. Bovendien kiezen de bezoekers eerder voor gezonde producten als deze producten beter zichtbaar zijn en goedkoper zijn, en als er ook meer aanbod aan gezonde producten is. Ook blijkt uit het onderzoek dat ruim twee derde van de ondervraagden graag zou zien dat de dagattracties deze gezonde producten meer zouden promoten. Consumenten zouden in het assortiment graag gezonde producten zoals bijvoorbeeld een broodje met gezond beleg, handfruit of een (maaltijd)salade zien.

Lees ook:  Afhaalpunten en online bestellen bij Ekoplaza

Weinig gezonde producten te zien tijdens een dagje uit

In het kader van het onderzoek zijn ook de menukaarten van 47 dagattracties onderzocht. Hieruit blijkt dat het aanbod van gezonde producten gewoon achterblijft. Vooral de gezonde producten voor kinderen zijn slecht mondjesmaat verkrijgbaar. Daarom werden de aanbieders van een dagje uit en hun leveranciers tijdens het congres Gezond Uit opgeroepen om een dagje uit niet alleen leuk en lekker maar ook gezond te maken. Er werden vanuit verschillende invalshoeken goede voorbeelden en oplossingen aangedragen. Dit kan bijvoorbeeld door gezonde voeding onderdeel te maken van de beleving in een park en daarmee de gast te verleiden tot ander eetgedrag.