Bij de ALDI staat de AGF van Nederlandse telers steeds meer centraal

ALDI zet de aardappelen, groenten en fruit van Nederlandse telers steeds meer centraal. Dat doet de keten door de AGF-afdeling een prominente plaats in het begin van de winkel te geven en de voorkeur te geven aan Nederlandse waar. Sinds afgelopen voorjaar loopt de campagne ‘Net Zo’, die zich volledig richt op Nederlandse AGF.

Voedsel van eigen bodem

Volgens Gys de Jong, Category Manager AGF bij ALDI in Nederland, denkt de Nederlandse consument bij aardappelen, groente en fruit van de ALDI niet direct aan voedsel van Nederlandse telers. Met de allereerste AGF-campagne wil de keten daar verandering in brengen. Doel is om de consument te laten zien dat Nederlandse groenten, aardappelen en fruit met net zoveel zorg en liefde naar het bord van de klant wordt gebracht, als buitenlandse AGF.

ALDI vindt dat de telers uit ons eigen land het wel hebben verdiend om een podium te krijgen. Daarom zet de winkel Nederlandse telers nu centraal. Zo ziet de consument in een TV-commercial het verhaal van de aardbeienteler uit het Gelderse Bemmel. En in de winkel vindt de consument het Red Nature logo, dat aangeeft dat de tomaten afkomstig zijn van het Oost-Brabantse bedrijf Vereijken.

Misverstand

Volgens ALDI denken veel mensen dat het voedsel bij ALDI uit het buitenland komt. Dat is niet waar, schrijft ALDI. De aardappelen, groenten en vlees komen steeds vaker gewoon uit Nederland. Nederlandse AGF is net zo vers, kwalitatief en lekker als dezelfde waar uit een ander land. Ook wijst ALDI erop dat het op deze manier een goede prijs kan bedingen, zodat de consument niet te veel betaalt.

De campagne is een logisch vervolg op de stappen die ALDI al eerder nam, bijvoorbeeld door dit voedsel vooraan in de winkel te leggen. De campagne met Nederlandse telers is de volgende stap om het versassortiment een prominente plek te geven.

Verantwoord boodschappen doen

ALDI wil dat de consument verantwoord boodschappen doet. Door waar uit Nederland te kopen, werken we samen aan veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden. Bovendien hoeft AGF uit Nederland niet ver vervoerd te worden. Dat is beter voor het milieu en de natuur.

Op de website van ALDI zijn ook interviews te vinden met verschillende telers. Zo lezen consumenten over de perfecte champignons, spreekt ALDI met experts over duurzaamheid en ontdekt men hoe de hoogste kwaliteit zuivel wordt geleverd. In een tijd waarin de boer een lijdend voorwerp is, is die aandacht broodnodig.